عرضه و تقاضا چیست و چه رابطهای با هم دارد؟

Wiki Article

همانطور که بالاتر بیان کردیم قیمت بالاتر، تقاضای کمتر را به همراه خواهد داشت اما برای دانستن میزان کاهش پیدا کردن تقاضا، باید از more info «کشش» (Elasticity) اطلاع عرضه تقاضا داشته باشید. توجه کنید که قیمت با افزایش از ناحیه تقاضا، در نهایت به نزدیکترین منطقه عرضه در بالا میرسد. به این ترتیب میتوانید تعادل را به صورت کاملا مشخص مشاهده کنید. نمودار (۳) منحنی تعادل اقتصادی را نشان می دهد. بهطورکلی زمانی که تقاضا برای سهمی بیشتر از عرضه در یک قیمت باشد، باعث میشود نقطه تعادل جابجا شده و قیمت سهم افزایش یابد. منحنی رابطهی تقاضا ارتباط معکوس میان قیمت و مقدار تقاضا را نشان میدهد. تغییر در مقدار تقاضا: که به علت تغییر در قیمت کالا بوجود می آید و با حرکت روی منحنی تقاضا نشان داده می شود. بعضی اوقات فروشندگان پس از بالا رفتن قیمت و امید به افزایش بیشتر قیمت ها از فروش محصولاتشان جلوگیری میکنند و از طرفی خریداران هنگام کاهش قیمت دیگر خرید نمی کنند و به امیدکاهش قیمت بیشتری هستند.


این نیاز هم ضروری است، اما نه به اندازه تشنگی.

برای مثال، اگر قیمت یک بطری نوشابه ۲ هزار تومان باشد، و مقدار تقاضا برای نوشابه از Q1 به Q2 افزایش یابد، پس یک انتقال در خصوص تقاضا برای نوشابه خواهیم داشت. آخرین احساسات عرضهکنندگان حاکی از افزایش قیمت بوده و این سهم را در سبد سهام خود نگاه داشتند. برخی محافل دولتی و محافل کارفرمایی وانمود میکنند که ریشه بحرانها و مشکلات عرصه تولید و صنعت، مزد کارگران و افزایش آن است. کارگران باید بتوانند متناسب با افزایش تجربه و سابقه در موقعیت شغلی خویش ارتقا یابند، دستمزد بیشتری دریافت کنند و سطح زندگی خود را ارتقا دهند. «بهانههای دولت و کارفرمایان برای جلوگیری از افزایش عادلانه دستمزدها، حول دو محور زیر پیگیری و دنبال میشود. مالیات بر واحد (یا مالیات بر واحد کالا) بدین معنا است که دولت از هر واحد کالا میزانی مالیات از عرضه کنندگان دریافت کند (مثلاً دریافت 5 تومان مالیات از هر بطری آب معدنی). بطری سوم ممکن است برای یک نیاز نه چندان ضروری مثل جوشاندن ماهی و تهیه غذای گرم مصرف شود و به همین ترتیب، بطریهای آخر نیاز برای نیازهای غیرضروری مثل آب دادن به گیاه موردعلاقه فرد مصرف شود. این نیاز هم ضروری است، اما نه به اندازه تشنگی. ما به کالاها و خدمات زیادی نیاز داریم ولی ممکن است تقاضا نکنیم.


به تصویر زیر توجه کنید.

مثلاً همه ما به یک هلیکوپتر نیاز داریم ولی تقاضا نمی کنیم. اما در همه کارها و فعالیتهایی که شغل محسوب میشوند، کالا و ارزش مادیای تولید نمیشود که بتوان به راحتی ارزش ریالی آنها را محاسبه و سهم کارگر را تفکیک کرد؛ مثل کارگرانی که در گورستانها اجساد را دفن میکنند. همانطورکه میدانید سهم عرضه و تقاضا رابطه معکوس دارد.سودشرکت نیز قیمت راتغییرمیدهد،وتغییرات قیمت زمانی اتفاق میافتدکه ارزش سهام شرکت افزایش یا کاهش یابدوبراساس آن،قیمت دربازارسهام منعکس میشود.دراین مقاله می خواهیم در مورد روانشناسی عرضه و تقاضا صحبت کنیم . تصور کنید که یک نسخه ی ویژه از سی دی یکی از خوانندگان مورد علاقه ی شما با قیمت ۲۰ هزار تومان به بازار عرضه شده است. به تصویر زیر توجه کنید. بعضی از نیازهای ما با توجه به قیمت و درآمد و .. تبدیل به تقاضا می شود. در واقع هر گاه عرضه بیشتر از تقاضا باشد قیمت سهام کم میشود و هر گاه تقاضا بالاتر از عرضه باشد قیمت سهام تحت شرایطی بالا میرود.


در تعریفی دیگر دستمزد قیمت نیروی کار است.

وی با بیان اینکه تولید نفت با وجود کاهش تقاضا کم نشده است، تصریح کرد: عدم توازن بین عرضه و تقاضا سبب کاهش جدی قیمت نفت در هفتههای اخیر شده است. از آنجا که قیمت بسیار پایین است، مصرفکنندگان بسیار زیادی خواهان آن محصول هستند، در حالی که تولیدکنندگان به اندازهی کافی تولید نکردهاند. به این حالت، قانون تقاضا می گویند: اگر قیمت بالا رود، مردم کمتر می خرند، زمانی که قیمت پایین بیاید، مردم بیشتر می خرند. در تعریفی دیگر دستمزد قیمت نیروی کار است. از جهتی دیگر و مهم اینکه تعیین دستمزد یعنی تعیین ارزش و قیمت نیروی کار و امری که بهطور مستقیم در ادامه حیات و سلامت افراد، اجتماع و اقتصاد جامعه تاثیرگذار است را چگونه میتوان به بازار آزاد و مکانیسمِ بیمحابای عرضه و تقاضا سپرد؟ اگر قرار است رونقی در کسب و کار و در تولید و صنعت ایجاد شود، این رونق نه تنها با سرکوب دستمزدها امکانپذیر نیست، برعکس افزایش دستمزدهاست که موجب رونق میشود.


این محافل موذیانه و به دروغ بر عدم امکان افزایش مزدها به میزان واقعی یا نزدیک به آن - به لحاظ مالی، نقدینگی و ورشکستگی واحدها-دست میگذارند. به عنوان مثال بر اساس آمار وزارت کشاورزی آمریکا در سال گذشته 29 درصد ذرت تولید شده در آمریکا به مصرف بخش دامداری رسیده است که پیشبینی این رقم برای سال جدید به 30 درصد افزایش یابد. اگر تغییرات درآمد و مصرف هم جهت باشند کالا عادی ؛ اگر بر خلاف یکدیگر باشد کالا پست و اگر ارتباطی با یکدیگر نداشته باشند کالا مستقل از درآمد نام دارد. فرد دیگری در بازار محصولی دارد که قصد فروش آن را به افرادی همانند شما که به بازار رفته اید را دارد، در واقع این فرد قصد “عرضه محصول” خود را دارد. با یک مثال ساده شروع میکنیم، در نظر بگیرید شما به بازار میروید و قصد خرید محصولی را دارید درخواست شما در واقع “تقاضای یک محصول” است. «عرضه» در واقع به تعداد کل سهامدارنی که قصد فروش سهام خود با هر قیمتی دارند گفته میشود.

Report this wiki page